Gjensyn med venner i turistbyen

Endelig kom vi tilbake til Cusco, kanskje Perus flotteste by, og tilbake til familien Andersen, kanskje landets hyggeligste misjonærer.

På tur på markedet i Pisac.

Vi har i lang tid planlagt en tur til Cusco. Litt for å se byen igjen, men mest for å besøke familien Andersen, Majbritt, Søren, Rebecca, Daniel, Sara og Lydia. Vi var deres naboer i Peru, og har vært på besøk i Danmark og hatt dem på besøk i Norge. Men nå fikk vi endelig møtes igjen, i Peru.

Torsdag var alt pakket, og for å nå fram i løpet av kvelden tok vi taxi til grensen til Peru, taxi til Puno i Peru og buss videre derfra til Cusco. Denne gangen klaffet alt og vi var vel framme torsdag kveld klokken 23.30.

Vi hadde noen flotte dager i Cusco. Vi tok en tur til sentrum og Plazaen, som er utrolig flott. Vi koste oss i de i koselige gatene. Lørdag var vi på tur til markedet i Pisac. Var også innom et sted hvor de laget flotte ting i alpakka og lamaull. Vi fikk hilse på dyrene og gi dem mat, og vi fikk også se hvordan de farget ullen og måten de vevde på. Imponerende.

Søren og Majbritt Andersen

Søndag morgen var vi med familien Andersen i kirken. De har fått et flott kirkebygg, og flere har kommet med i kirken siden de startet opp i Cusco i 2002. Der traff vi også Liliana, som vi var mye sammen med i Arequipa da vi bodde der. Hun har nå mann (som er pastor i kirken) og sønnen Johann Andre. Veldig koselig å treffe Lilana igjen og å bli kjent med hennes familie

Vi ble bedt opp på middag mandag, og hadde det svært hyggelig. Vi fikk høre nytt fra familien i Areqipa, og snakket også med dem på telefon. De hadde det bra.
Arild fikk servert sin favorittsalsasaus, og Lilana sendte med oss alle ingridiensene så vi kan lage den selv i Bolivia. Veldig hyggelig å oppleve at vi fortsatt har venner i Peru selv 6 år etter at vi reiste derfra. Nå planlegger vi tur til Arequipa for å hilse på resten av gjengen.

Mandag kveld reiste vi tilbake til La Paz. Bussen gikk 22.00, og Hanna og Filip holdt seg oppe til bussen gikk. Natten gikk bra, og barna og en av de voksne sov godt. Men da vi nærmet oss La Paz, var det blokader (på El Alto).

Vandrende gjennom blokaden.

Demonstranter sperret veien med steiner og brennende bildekk. Vi ventet to timer, men de ville ikke slippe oss gjennom. Da gadd vi ikke vente mer, pakket med oss bagasje og barn og gikk gjennom blokadene. Så fant vi en minibuss som tok oss til El Alto sentrum, og så en taxi videre hjem. Fem timer forsinket kom vi hjem – etter et flott gjensyn med Peru.

Se flere bilder fra Cusco-turen

Comments

1. Geir  5992 dager siden   #

Typisk Arild. “Gadd ikke vente mer, så vi tok ungene og gikk gjennom blokkaden”.
    Vet du hva de skriver om dette her i Norge eller?

2. Arild Vik  5992 dager siden   #

Nei. Hva skriver de? Men det var ikke blokaden i Sucre, men en lokal blokade og alt var fredelig. De demostrerte mot mangel på minibusser.

3. Majbritt  5988 dager siden   #

Tak for sidst…når der ikke er andre der vil skrive til os må vi jo skrive til hinanden…vi glæder os til at være sammen med jer igen