Vik/Sars/Thuv på langtur

Seks jærbuer på tur i Bolivia gjorde nok ikke livet enklere for bolivianerne. Iallfall ikke da de ble satt på en 4-hjuling.

For Hilde og Harald, Andre, Håkon og Marlen hadde tatt med seg Sigbjørn på tur. Etter noen år på Kverneland mener vi at både Harald og Håkon nå er jærbuer – om ikke annet så iallfall bønder.

De ankom La Paz 16 timer etter at vi hadde sendt familien Buer på flyet til Norge. Trøtte, sultne og litt høydesyke fikk vi lagt dem inn på vårt private hotell.

Dagene ble fylt opp med aktiviteter, turer, kaffe og hyggelig drøs.

Vi startet hardt. Natt til fredag var de på plass. Lørdag var det opp klokken 04.00 for å ta buss til Ururo – for å besøke karnevalet der. Dette ble en kjekk men våt opplevelse. Men vi fikk med oss folkefesten.

På karneval – i vannkrig.

Dagen etter reiste vi til Peru og Puno. Vi besøkte byen, sivøyene og øya Taquile. Vi hadde flott vær og fikk se Titicaca på sitt flotteste.

Sigbjørn i sine nye klær.

På disse ukene fikk vi også tid til å besøke Sorata, bade i varme kilder i Urmiri, kjøre 4-hjuling med barna, besøke Månedalen, være på mange markeder og sykle Dødsveien.

Høydepunktet for de eldste guttene var lørdagen før avreise. Da var det tur med 4-hjuling. Etter to timer kom vi til en elv. Brua var rast sammen, og vi måtte til slutt bære 4-hjulingene over, og ble to timer forsinket.

Tur med 4-hjuling. Det ble like mye løfting som kjøring.

Men som Sigbjørn sa: “Det er godt at Arild er med, han er så sterk. Uten han hadde vi aldri klart det.”

Det sitatet er egentlig betegnende for hele turen.

Takk for hyggelige dager.

Se video fra 4-hjulingtur

Se flere bilder fra turen